میوه‌ها: خانواده مرکبات (Citrus)

    Add a header to begin generating the table of contents
    مرکبات

    مرکبات چیست؟

    مرکبات یکی از محبوب‌ترین و پرکشت‌ترین محصولات میوه در جهان است. مرکبات دسته‌ای از میوه‌ها هستند که پوست ضخیم و مرکز خمیری دارند. گوشت مرکبات به بخش‌‌هایی تقسیم می‌شود که با آب میوه پر می‌شوند. پوست مرکبات پر از روغن معطر و عصاره است.

    مرکبات و محصولات آن منبعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی هستند که برای سلامتی اهمیت دارند. مرکبات سرشار از ویتامین C هستند، ماده‌ای مغذی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. ویتامین C سیستم ایمنی شما را تشویق می‌کند تا گلبول‌ سفید تولید کند که برای مبارزه با عفونت‌ها ضروری هستند. برخلاف تصور رایج، ویتامین C موجود در مرکبات نمی‌تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین سی موجود در مرکبات ممکن است به کاهش طول و شدت سرماخوردگی کمک کند.

    چه میوه‌هایی جزو مرکبات هستند؟

    لیست انواع مرکبات به بیش از سی نوع می‌رسد اما معروف‌ترین‌ آن‌ها شامل هفت میوه است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم‌.

    لیمو، لیموترش، گریپ‌فروت و پرتقال سرشار از مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها هستند. این مواد مغذی، در دسته آنتی‌اکسیدان‌ها قرار گرفته و به میوه‌ها رایحه‌ای قوی می‌دهند. همچنین می‌توانند به محافظت از بدن شما کمک کرده و از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها جلوگیری کنند.

    مرکبات چیست؟

    پرتقال (Orange)

    پرتقال‌ها به دو گروه تلخ و شیرین دسته بندی می‌شوند. پرتقال‌های تلخ، پوستی ضخیم و زبر با رنگی مایل به زرد یا سبز دارند و کوچک‌‌تر از پرتقال‌های شیرین هستند. پرتقال شیرین آبدار وطعمی ملس ترکیبی ازطعم ترش و شیرین دارند. پرتقال خونی، پیوندی با بافتی قرمز، بدون هسته و شیرین دارد.

    خرید پرتقال‌های خوب

    پرتقال‌های سفت که درعین حال پوست لطیفی دارند را انتخاب کنید. از خرید پرتقال‌هایی که نرم شده‌اند، دانه‌‌های سیاه و کپک‌زده دارند، خودداری کنید.

    خواص پرتقال

    پرتقال غنی از ویتامین C و پتاسیم است، مدر، درمان کننده آسکوربوت، مقوی و ضد انقباض بوده و به بی‌خوابی کمک می‌کند. عصاره برگ پرتقال دارای خواص ضد انقباض و هضم کنندگی است.

    ایده‌هایی جالب برای سرو کردن پرتقال

    از پرتقال در تهیه سالاد‌های میوه، کیک‌های میوه‌ای، کرپ، بستنی و شربت استفاده می‌شود. پرتقال طعمی متفاوت و خاصی به سس، سرکه، سبزیجات، مرغ، برنج و غذاهای دریایی می‌دهد. از پرتقال پخته شده در تهیه مارمالاد استفاده می‌کنند. از خلال پوست مربا و بافت داخلی این میوه کنسرو تولید می‌شود. بسیاری از روغن‌ها و اسانس‌های ضروری در شیرینی‌پزی نیز از پرتقال گرفته می‌شود.

    دسر های خورشاد : پودینگ پرتقال رژیمی ، کاپ کیک پرتقالی رژیمی

    روش درست نگه‌داری پرتقال

    امکان نگه‌داری پرتقال در دمای اتاق و نزدیک به یک هفته وجود دارد. در یخچال ،به مدت طولانی‌تری می‌توانید پرتقال‌ها را حفظ کنید. همچنین امکان نگه‌داشتن آب پرتقال و خلال پوست پرتقال در فریزر وجود دارد.

    نارنگی (Mandarine)

    درخت نارنگی بومی کشور چین است. نارنگی شبیه یک پرتقال کوچک و پهن است که پوست آن به راحتی کنده می‌شود؛ شیرین و معطر است و بافت خوش طعم آن کم‌تر از بقیه مرکبات خاصیت اسیدی دارد. نارنگی ممکن است چندین هسته داشته یا بدون هسته باشد. بسته به گونه نارنگی، رنگ آن زرد مایل به قرمز، نارنجی مایل به زرد یا سبز است.

    خرید نارنگی‌های خوب

    نارنگی‌هایی را انتخاب کنید که بی عیب و به نسبت اندازه‌شان سنگین باشند. از خریدن نارنگی دارای لکه‌های سیاه یا نرم شدگی خودداری کنید.

    خواص نارنگی

    نارنگی منبع عالی ویتامین A و فولیک اسید است.

    ایده‌هایی جالب برای سرو کردن نارنگی

    نارنگی و پیوندهای مختلف آن بیشتر به صورت ساده به عنوان اسنک یا دسر استفاده می‌شود. نارنگی در تهیه سالاد میوه، سس، غذاهای ترش و شیرین کاربرد دارد. همچنین برای تزیین کیک‌ها، پودینگ‌ها، دسرها و پای‌ها استفاده می‌شود. همچنین طعم متفاوتی به برنج، سالاد، جوجه و غذاهای دریایی می‌دهد.

    پیشنهاد مشاهده: منو دسر‌‌های رژیمی

    روش درست نگه‌داری نارنگی

    شما می‌توانید از نارنگی، در یخچال و به مدت یک تا دو هفته نگه‌داری کنید.

    لیمو (Lemon)

    میوه درخت لیمو، احتمالاً بومی هند یا چین است. اندازه و میزان اسیدی بودن لیمو‌ها متفاوت است و بستگی به نوع آن دارد. پوسته زرد لیمو می‌تواند از لحاظ ضخامت و سفتی متفاوت باشد. بخش گوشتی و آبدار لیمو ممکن است هسته‌دار یا بدون هسته باشد.

    خرید لیموهای خوب

    لیموهای سفت و سنگین را انتخاب کنید که پوست زرد دانه‌دانه و براقی دارد. لیمو‌هایی با هاله‌ای از رنگ سبز، بیشتر اسیدی هستند. لیموهایی با پوست سخت، به احتمال زیاد پالپ کمتری دارند. هرگز لیموهایی که چروکیده‌اند، بخش‌های سفت یا له شده دارند و رنگ‌شان کدر یا زرد خیلی تیره است را نخرید.

    خواص لیمو

    لیمو منبع بسیار خوب ویتامین C، پتاسیم و اسید فولیک است. ضد عفونت و ضد روماتیسم بوده و برای تخفیف درد گزش حشرات نیز استفاده می‌شود.

    ایده‌هایی جذاب برای سرو کردن لیمو

    لیمو به عنوان مواد اولیه در تهیه غذا یا دسر یا برای تزیین به‌کار می‌رود. همچنین، لیمو می‌تواند به جای نمک یا حتی به عنوان جایگزین سرکه استفاده شود. لیمو از تغییر رنگ برخی از میوه‌ها و سبزیجات جلوگیری می‌کند. لیمو برای طعم دار کردن سوپ، سس، گوشت، سبزیجات، کیک‌ها و شیرینی‌ها، خامه ، بستنی و شربت‌ها استفاده می‌شود و برای تهیه مارمالاد و ژله نیز کاربردی است. از  آب لیمو در تهیه سس‌های سالاد استفاده می‌شود. از لیمو برای مرینیت و نرم‌کردن گوشت هچنین برای درست کردن لیموناد و در اضافه کردن به چای نیز کاربرد دارد.

    پیشنهاد مطالعه : معرفی سس رژیمی خانگی با لیمو

    روش درست نگه‌داری لیمو

    در دمای اتاق به مدت یک هفته و در یخچال به مدت طولانی‌تری می‌توان از لیمو نگه‌داری کرد. همچنین، پوست خشک شده لیمو را می‌توان در جای خشک و خنک نگهداری کرد. در فریزر نیز امکان نگه‌داری پوست و آب لیمو در فریزر نیز وجود دارد.

    گریپ فروت (Grapefruit)

    به نظر می رسد که گریپ فروت بومی جامائیکا باشد. رنگ گریپ‌فروت زرد، صورتی یا قرمز است و مقدار ترشی شیرینی و عطر آن متفاوت است (زردها عطر کم‌تری از بقیه دارند). این میوه آب‌دار و هسته‌دار است. ارزش غذایی گریپ‌فروت به رنگ بافت آن بستگی دارد. این میوه به نسبت پرتقال به مقدار کمتری مغذی است.

    خرید گریپ‌فروت‌های خوب

    گریپ‌فروتی را انتخاب کنید که نسبت اندازه آن سنگین، سفت با پوستی کشیده و براق باشد. شکاف یا تکه‌های سفت بر پوست گریپ‌فروت کیفیت میوه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. از خریدن گریپ‌فروتهای خیلی نرم با پوست کدر خودداری کنید.

    ایده‌هایی جالب برای سرو کردن گریپ‌فروت

    گریپ‌فروت را می‌توان به صورت نصف شده از وسط، با قاشق، به‌صورت ساده یا همراه با شکر میل کرد. همچنین گریپ‌فروت به سالادهای مخلوط اضافه می‌شود. می‌توانید گریپ‌فروت کباب شده را همراه گوشت اردک، جوجه و میگو مصرف کنید. گریپ‌فروت در تهیه چیز‌کیک‌های میوه‌ایی، سالاد میوه و شربت‌ها استفاده می شود. در بسیاری از دستورهای غذایی، گریپ‌فروت می‌تواند جایگزین پرتقال یا آناناس شود.

    خواص گریپ‌فروت

    منبع عالی برای ویتامین C، پتاسیم و فولیک اسید است. اشتها آور، خاصیت هضم‌کنندگی و ضد‌عفونی‌کنندگی دارد.

    روش درست نگه‌داری گریپ‌فروت

    در دمای اتاق بین ۸ تا ۱۵ روز و در یخچال به مدت طولانی‌تری امکان نگه‌داری گریپ‌فروت وجود دارد. در فریزر همچنین امکان نگه‌داری آب گریپ‌فروت و خلال پوست گریپ‌فروت فراهم است.

    روش درست نگه‌داری آب گریپ‌فروت

    برای به حداکثر رساندن ماندگاری آب گریپ‌فروت باز نشده، آن را همیشه در یخچال نگهداری کنید. بهتر است که آب‌  این میوه‌ در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول مصرف شود.

    لیمو ترش (Lime)

    لیمو ترش سبز رنگ است و بافت آب‌دار آن اسیدی و معطر. ممکن است بسته به گونه آن هسته دار یا بدون هسته باشد

    خرید لیمو ترش‌های خوب

    لیموهایی که سفت هستند و پوست صاف و براق و رنگ سبز تیره دارند را انتخاب کنید. از خرید لیموهای کدر، نرم و خشک خودداری کنید. لکه‌های قهوه‌ای روی لیمو ترش، طعم آن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

    خواص لیمو ترش

    لیمو ترش یک منبع عالی برای ویتامین C، پتاسیم، اسید فولیک و کلسیم است.

    ایده‌هایی جالب برای سرو کردن لیمو ترش

    لیمو ترش همانند لیمو مصرف می‌شود و در بسیاری از دستورهای غذایی می‌توانند جایگزین یک‌دیگر باشند. در بسیاری از غذاها، سوپ‌ها، سس‌ها، کیک‌ها، دسرها، بستنی‌ها و شربت‌ها از لیمو ترش استفاده می‌شود. همچنین برای طعم‌دادن به جوجه، ماهی، خوراک لوبیا و سوپ سبزیجات به آن لیمو اضافه می‌کنند.

    روش درست نگه‌داری لیمو ترش

    لیمو ترش در دمای اتاق به مدت یک هفته دوام می‌آورد اما باید بدانید که نور باعث زرد شدن لیمو ترش می‌شود و بر طعم آن تاثیر می‌گذارد. پوست کنسرو شده لیمو را می‌توانید در محیط خشک و خنک نگهداری کنید. در یخچال به مدت طولانی می‌توانید از لیموترش نگهداری کنید. در فریزر نیز این امکان وجود دارد که آب لیمو ترش و خلال پوست لیمو ترش را نگهداری کنید.

    بالنگ (Citron)

    بافت سبز و زرد بالنگ اسیدی است و چندان آبدار نیست. بالنگ به چندین قطعه تقسیم می‌شود، حاوی هسته‌های بسیاری است و پوشش سفید و ضخیمی دور آن را گرفته است.

    خرید بالنگ‌های خوب

    بالنگ معمولا به صورت تازه فروخته نمی‌شود و بیشتر به صورت کنسرو شده یا به شکل مربا در دسترس است.

    خواص بالنگ

    بالنگ، منبع خوب ویتامین C است.آب بالنگ عرق زا، تب‌بر و هضم کننده غذا است. هسته‌های له شده بالنگ برای درمان کرم روده کاربرد دارد.

    ایده‌هایی جالب برای سرو کردن بالنگ

    از بالنگ در تهیه شیرینی همچنین به صورت کنسرو شده، برای تزیین غذا، تهیه کیک، بیسکویت و پودینگ نیز استفاده می‌شود. همچنین در تهیه مربا و مارمالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    روش درست نگه‌داری بالنگ

    بالنگ کنسرو شده را در محیطی خنک نگهداری کنید.

    کامکوات (Kumquat)

    درخت این میوه بومی چین است. کامکوات دارای پوست قابل خوردن، ترد، نازک، شیرین و معطر است. این میوه ترش‌مزه و دارای هسته است.

    کامکوات

    خرید کامکوات‌های خوب

    کامکوات‌های سفت، بدون لک، با پوست براق و بدون فرورفتگی را انتخاب کنید. از خرید کامکوات‌های نرم خودداری کنید.

    خواص کامکوات

    کامکوات منبع عالی ویتامین C و پتاسیم است.

    ایده‌هایی جالب برای سرو کردن کامکوات

    برای سرو کامکوات، پوست آن را با دقت بشویید. آن را به مدت ۲۰ ثانیه در آب‌جوش قرار دهید و سپس روی آن آب سرد بگیرید تا پوست آن به راحتی کنده شود. به علاوه، از کامکوات در تهیه سالاد میوه و سالادهای مخلوط، کیک‌ها، مافین‌ها همچنین برای تزیین استفاده می‌شود. کامکوات طعم ترش و شیرین سس را تقویت می‌کند. این میوه به صورت کنسرو شده، برای ترد کردن گوشت، به صورت مربا و مارمالاد مصرف می‌شود. کامکوات به همراه ماهی، ماکیان، بره و اردک طعم خوبی ایجاد می‌کند.

    روش درست نگه‌داری کامکوات

    کامکوات بسیار آسیب‌پذیر است. در دمای اتاق به مدت ۵ تا ۶ روز و هم‌چنین در یخچال نیز به مدت ۳ هفته می‌توان نگه‌داری کرد. 

    سوالات متداول

    مرکبات چه میوه‌هایی هستند؟

    مرکبات دسته‌ای از میوه‌ها هستند که پوست ضخیم و مرکزی خمیری دارند. گوشت مرکبات به بخش‌‌هایی تقسیم و آن قسمت‌ها با آب میوه پر می‌شوند. پوست مرکبات پر از روغن معطر و عصاره است.

    انواع مركبات كدام‌اند؟

    لیست انواع مرکبات به بیش از سی نوع می‌رسد اما از معروف‌ترین‌ آن‌ها می‌توان به پرتقال، نارنگی، لیمو، گریپ‌فروت، لیموترش، بالنگ و کامکوات اشاره کرد.

    چرا به پرتقال مرکبات می‌گویند؟

    پرتقال‌ میوه‌ای است که ویژگی‌های آن در تعریف انواع مرکبات جای می‌گیرد. مرکبات دسته‌ای از میوه‌ها هستند که پوستی ضخیم و مرکزی خمیری داشته و گوشت آن‌ها به بخش‌‌هایی تقسیم و با آب میوه پر می‌شود. بنابراین، پرتقال جزو مرکبات است.

    آیا لیمو، لیموترش و پرتقال جزو مرکبات هستند؟

    بله، لیمو، لیموترش و پرتقال جزو مرکبات هستند.

    لیمو ترش کامکوات چیست؟

    لیمو ترش کامکوات، از دسته مرکبات و حاصل پیوند بین لیمو ترش شیرازی و کامکوات است. این میوه به رنگ زرد مایل به سبز و به‌شدت اسیدی و دارای دانه‌های زیاد است.

    خواص هسته لیمو ترش چیست؟

    هسته لیموترش نیز مانند خود آن خواص بی‌شماری داشته و روغن آن رایحه مطبوعی دارد.

    لیمو شیرین جزء مرکبات است؟

    بله، لیمو شیرین جزء مرکبات است.

    چگونه گریپ‌فروت در فریزر نگه‌داری می شود؟

    پوست و غشا گریپ‌فروت را بردارید و مغز را جدا کرده و اطراف آن را پوست بگیرید. میوه‌ها را آبکش کنید و در کیسه فریزر یا زیپ‌کیپ قرار دهید. سپس تا حد امکان هوا را از کیسه‌ها خارج کنید و در عمیق‌ترین قسمت فریزر قرار دهید.

    ما یک منو از غذاهای رژیمی خوشمزه، گرم و آماده خوردن داریم

    × مشاوره رایگان