سال ۹۹، کرونا، جوانان آماده و امیدوار

    Add a header to begin generating the table of contents

    بیزینس‌های دنیا در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۰ با شیوع ویروس #کرونا به شدت آسیب دیدند، کسب و کارهای ایران هم مصون نبودند. ولی شرایط بیزینس های ایران از بقیه دنیا هم بدتر است. در حالیکه اقتصاد دنیا در سال‌های پیشین یک دهه طلایی را پشت سر گذاشته بودند، اقتصاد ایران یک دهه بسیار سخت داشته‌است و به خصوص دو سال گذشته همراه بود با تلاطم و ضربه‌های اقتصادی شدید؛ افزایش چهاربرابری نرخ تبدیل ارز، تورم ۴۵ درصدی سال ۹۷، افت هشت درصدی تولید ناخالص ملی در سال ۹۷، نابسامانی چرخه مالی، بازرگانی و زنجیره مواد اولیه، قطعی اینترنت و شبکه‌های ارتباطی، سیل، حالت نیمه جنگی کشور و چندین اتفاق کلان دیگر که روحیه مردم و در نتیجه شاخص اعتماد مصرف‌کننده را به شدت متاثر کرد.

    برای خیلی از بیزینس‌هایی که در دو سال گذشته وارد حالت بحرانی شده‌بودند، تبعات کرونا ضربه نهایی و کشنده بود. برای همه آنها متاسفیم و با آنها ابراز همدردی می‌کنیم.

    مدیریت خورشاد به آینده امیدوار و پیوسته در تلاش برای گذر از این مراحل سخت است. مشکلات دو سال اخیر، برای خورشاد هم چالش‌های فراوانی ایجاد کرد. هر چالش، خورشاد را به سمتی سوق داد که خلاق‌تر و چابک‌تر شود.

    ابتدای سال ۹۷، هیات مدیره خورشاد پیش‌بینی کرد که پیرو شرایط اقتصادی سخت، قدرت خرید مردم کم می‌شود و تورم بالایی در پیش است و سوددهی اکثر کسب و کارها به شدت کاسته خواهد شد و گردش مالی مجموعه‌ها شرایط فوق‌العاده سختی را تجربه خواهند کرد. لذا مدیریت خورشاد از همان موقع برای یک رکود سخت و طولانی آماده شد. کارهای زیادی انجام شد که برخی از آنها به قرار زیر هستند.

    • یکم، کاهش هزینه تمام شده: اولین اقدام بازنگری محصولات بر اساسی خورشاد بود. محصولاتی که ارزش افزوده  کمتری داشتند و یا کاملا با اهداف اصلی خورشاد که تندرستی، شادی و راحتی مشترکین است هماهنگ نبودند از لیست محصولات حذف شدند. این اقدام باعث شد که خورشاد بتواند محصولات اصلی خود را بهتر، بهینه‌تر و با هزینه کمتر تولید کند.
    • دوم، کاهش هزینه‌های ثابت (سربار): تغییرات زیادی در نحوه مدیریت، اتوماسیون داخلی، مدیریت باشگاه مشتریان، افزایش بهره‌وری همکاران صورت گرفت. با اینکه خورشاد فقط ۱۰ درصد تعدیل نیرو در دو سال گذشته داشت، ولی هزینه‌های سربار را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد.
    • سوم، بازنگری و مدیریت بهتر زنجیره مواد اولیه: با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم، نحوه تامین مواد اولیه تغییرات زیادی کرد. این نه تنها کاهش هزینه‌های کلی و در نتیجه مدیریت قیمت‌ها را برای مشتریان به همراه داشت، بلکه برای کسانی که مواد اولیه خورشاد را تامین می‌کردند هم مفید بود، چون می‌توانستند با آگاهی به موقع از نیاز خورشاد،‌ مواد اولیه را بهینه‌تر و با کیفیت بهتر تهیه کنند.
    • چهارم، ایجاد ارتباط هوشمندانه‌تر با مشترکین: زیرساخت اتوماسیون و باشگاه مشتریان کاملا نوسازی و کامپیوتری شد. همه خدمات مشاوره تغذیه و همچنین خدمات فروش، مالی و سایر خدمات از طریق اینترنت و تلفن امکان‌پذیر شد. پیام‌رسان داخلی خورشاد که در نیمه دوم سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید، جایگزین بسترهای پیشین شد. در حال حاضر، ۷۰ درصد مشترکین از پنل اینترنتی خورشاد برای انجام کارهای خود و همچنین ارتباط با همکاران خورشاد استفاده می‌کنند. تلفن همیشگی خورشاد 02122803030 همواره و در هر حالتی پاسخگوی نیازهای سریع مردم است. به عنوان مثال در شروع سال ۹۹، همه کارهای اداری بصورت دورکاری انجام می‌گیرد بدون آنکه تفاوتی در عملکرد مشاوره تغذیه و سایر کارها ایجاد شود.
    • پنجم، متاسفانه تعداد زیادی از وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی غیر علمی، به دلایل مختلف، محتواهای بی‌پایه و نادرست درباره رژیم، غذای رژیمی، کاهش وزن و روش‌های تجاری بد دیگر تولید و توزیع می‌کنند. این حجم زیاد از مطالب زرد، انتخاب را برای مردم سخت کرده‌است. بطوریکه اگر در گوگل واژه «غذای رژیمی» را جستجو کنید، تقریبا در صفحه اول هیچ چیز علمی بدست نمی‌آورید. با همه این احوال، خورشاد همیشه به اطلاع‌رسانی درست، علمی و اخلاقی پایبند بوده‌است. مشترکین پیشین و فعلی خورشاد، بهترین مبلغین خورشاد بوده‌اند و همه همکاران خورشاد بر این اصل پایبند هستند. خورشاد هرگز از تبلیغات بی‌پایه با هزینه‌های گزاف و روش‌های مشابه استفاده نکرده‌است و نمی‌کند. خوشبختانه با رعایت تمام اصول علمی و اخلاقی و صرفا با بهینه‌سازی وبسایت و زیرساخت‌های اینترنتی خورشاد، در رنکینگ موتورهای جستجوی اینترنت، در یک سال گذشته شش برابر و در سه ماه گذشته دو برابر ترقی داشته‌است. امیدواریم که با اطلاع‌رسانی علمی و درست، بدون صرف هزینه‌ی غیر منطقی، برای مردم انتخاب درست و تشخیص خوب از بد را ساده‌تر کنیم.

    در نتیجه همه این کارها، خورشاد توانست در سال ۹۷ و ۹۸ فقط با ۲۵ درصد افزایش قیمت به فعالیت خود ادامه دهد در حالیکه تورم کشور در زمان مشابه بیش از ۵۰ درصد بوده‌است. در واقع با در نظر گرفتن تورم نسبی، خورشاد حتی کاهش قیمت هم داشته‌است. در یک دهه گذشته، خورشاد همواره به عنوان بهترین تولید‌کننده بسته غذاهای رژيمی و با مناسب‌ترین قیمت در خدمت مردم بوده‌است.

    مدیریت خورشاد تا زمانیکه امکان داشته باشد برای تندرستی، شادی و راحتی مشتریان و همچنین همکاران داخلی و خارجی خود تلاش می‌کند.

    آمریکایی‌ها یک ضرب المثل دارند با این مضمون که «اگر چیزِ سختی، تو را نکشد، تو را قوی‌تر می‌کند»! ما هم در خورشاد امیدواریم که این شرایط بسیار سخت و بی‌سابقه، همه ما را قوی‌تر از پیش کند.

    سال ۹۹ را با امید شروع کنیم

    ما یک منو از غذاهای رژیمی خوشمزه، گرم و آماده خوردن داریم

    × مشاوره رایگان