چطور همبرگر رژیمی درست کنیم؟

    Add a header to begin generating the table of contents
    برگر رژیمی خورشاد

    به نظر شما همبرگر غذای ناسالمی هست؟ آیا وقتی رژیم دارید، نباید همبرگر بخورید؟ چه چیزی همبرگر را غیر رژیمی می‌کند؟ همبرگر آنقدر خوشمزه است که نمی‌توان از هیچ کس انتظار داشت وقتی رژیم دارد از آن پرهیز کند. اما حالا که همبرگر رژیمی پیدا می‌شود، سختگیری جایز نیست.

    همه می‌دانیم که فست‌فودها بهترین انتخاب‌های غذایی ما نیستند. ولی ما اینجا در «خورشاد» معتقدیم که «نباید غذاها را به دو دسته خوب و بد تقسیم کنیم». این اعتقاد راسخ، حاصلِ یک دهه تلاش و تجربه تیم تغذیه خورشاد در تولید بیش از 200 نوع غذای رژیمی است که «برگر رژیمی» هم یکی از تولیدات غذایی محبوب و پرطرفدار این لیست بلند بالاست.

    بخواهیم یا نخواهیم، فست‌فودها دوست‌داشتنی هستند و گریزی از این واقعیت نیست. چه به دلیل راحتی و در دسترس بودنِ آن باشد، چه قیمتش و چه فقط هوس خوردن این غذاهای خوش آب و رنگ، به هر حال نمی‌توانیم از طعم طلایی بیشتر آنها و به ویژه همبرگرها اجتناب کنیم.

    نگران نباشید! حالا که قرار است به مبحث خوشمزه و دل‌ضعفه‌آور همبرگرها بپردازیم، به شما راه و چاه و طرز تهیه برگر رژیمی خانگی را آموزش می‌دهیم.

    آیا همبرگر می‌تواند رژیمی باشد؟

    به طور کلی در ذهن ما نقش بسته که همبرگر ذاتاً مضر و چاق‌کننده است. اما واقعا همیشه اینطور نیست. با توجه به اضافه وزنی که غذاهای پرکالری و چربی مثل انواع برگرها به همراه دارند، واضح است که باید راهی برای لذت بردن از این غذاهای لذیذ، بدون کالری زیاد پیدا کنیم. مثلا یک همبرگر گوشت چرخ کرده پرچرب شروع می‌شود و سپس با موادی پوشانده می‌شود که چربی آن را بالاتر هم می‌برد.

    «پنی کریس اترتون»، محقق دانشگاهی در امریکا می‌گوید: «برگر می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب باشد و کلید کنترل آن استفاده از گوشت گاو بدون چربی است.»

    همبرگر مرغ رژیمی ناهار خورشاد
    برگر مرغ رژیمی

    نکات مهم برای تهیه یک همبرگر رژیمی سالم

    بنابراین چگونه می‌توانید همبرگر بهتر و سالم‌تری درست کنید به طوری که نه تنها طعم خوبی داشته، بلکه برای شما مفید هم باشد؟

    سرآشپز «ریچارد چمبرلین»، یکی از نویسندگان کتاب  The Healthy Beef Cookbook در جواب این پرسش می‌گوید: «مواد تشکیل دهنده مناسب، پخت مناسب و چاشنی‌های خوش طعم، کلیدهای تهیه یک همبرگر سالم‌تر هستند.»

    گوشت برگر را دست کم نگیرید!

    برای تهیه یک همبرگر رژیمی سالم، می‌توانید با گوشت گاو بدون چربی یا گوشت مرغ برای چیکن برگر رژیمی شروع کنید. بسیاری از سرآشپزهای سرشناس دنیا معتقدند که برای تهیه یک برگر هیچ جایگزینی برای گوشت گاو وجود ندارد. برخی هم برگر مرغ رژیمی را ترجیح می‌دهند و کاملاً مایلند طعم همبرگر سنتی را فدای سلامت وعده غذایی خود کنند.

    برگر رژیمی با گوشت چرخ کرده

    اما نکته قابل توجه برای برگرهایی که با گوشت قرمز تهیه می‌شوند این است که، حتما گوشت لخم استفاده کنید. توجه کنید که حتی اگر چربی‌هایی که با چشم دیده می‌شوند را از گوشت جدا کنید، لابلای بافت گوشت، چربی وجود دارد. درصد چربی در قسمت‌های مختلف گوشت خیلی متفاوت است. در خورشاد، مغز ران گوساله مصرف می‌کنیم که از کم‌چرب‌ترین قسمت‌های گوشت قرمز است. بعد از پاک کردن گوشت، ۷۰ گرم آنرا چرخ کنید و ادویه‌های معمول، پیاز، سیر و یا هر ادویه و چاشنی که دوست دارید به آن اضافه کنید. از هر روش بدون روغنی برای پخت می‌توانید استفاده کنید مثل گریل یا فِرپز. اگر چنین امکانی در منزل ندارید، کف تابه را خیلی کم با اسپری و یا قلم‌مو چرب کنید و برگر را تفت دهید.

    بیشتر چربی گوشت گاو در حین پخت، چکه می‌کند. بنابراین چربیِ محصول نهایی ممکن است حتی کمتر از آن چیزی باشد که به نظر می‌آید. همچنین گوشت گاو بدون چربی، سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین با کیفیت بالا، روی، ویتامین B-12، سلنیوم، فسفر، نیاسین، آهن و غیره است.

    مقاله پیشنهادی: انواع غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده از منو خورشاد

    برگر خود را با سبزیجات حجیم کنید!

    هر نوعی از برگر از همبرگرهای معمول و دبل تا چیزبرگر، چیکن برگر، ماشروم برگر و … لذیذ است و نخوردنش برای بسیاری دردناک خواهد بود. خبر خوب اینکه مجبور نیستید برگر خوردن را کنار بگذارید. فقط می‌توانید با گرفتن چند تصمیم هوشمندانه یک فست فود سالم را به عنوان وعده غذایی خود داشته باشید.

    برگر، به ویژه با پنیر، نان سفید و گوشت قرمز، واقعا یک غذای پرکالری محسوب می‌شود. در واقع با خوردن یک ساندویج همبرگر، مقدار کمی غذا و حجم بالایی کالری دریافت کرده‌اید. پس برای اینکه بتوانید برگرها را با خیال راحت بخورید، مطمئن شوید که آن‌ها را از نوع رژیمی تهیه کنید. به اندازه دلخواه هم کاهو و گوجه فرنگی در نظر بگیرید. سبزیجات خیلی مهم هستند. چون حجم غذا را بیشتر می‌کنند، سبب سیری می‌شوند و فیبر خوراکی خوبی دارند. از مصرف هر نوع شوریجات خودداری کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید قارچ، فلفل دلمه، کدو، بادمجان یا پیاز گریل استفاده کنید.

    مقاله پیشنهادی: نقش سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی روزانه

    برای کم کردن کالری برگر از نان سبوس دار و سبزیجات برای حجیم کردن استفاده کنید
    برای کم کردن کالری همبرگر رژیمی از نان غلات کامل و سبزیجات استفاده کنید

    ویژگی‌های مهم نان همبرگر رژیمی

    همبرگر بدون نان چندان به دل نمی‌چسبد و شاید نتوان نام برگر بر آن گذاشت. اما مجبور نیستید نان را هم از رژیم غذایی خود حذف کنید. تنها کافی است از نان با غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، جو و یا چاودار و امثال آن استفاده کنید. بهتر است اگر رژیم لاغری سفت و سختی دارید، از نان‌هایی که کنجد و یا مغزهایی مانند تخم آفتابگردان دارند، پرهیز کنید. یک نان کوچک در حدود ۵۰ گرم می‌تواند انتخاب هوشمندانه شما برای خوردن یک برگر رژیمی بدون عذاب وجدان باشد!

    پنیر برای چیزبرگر رژیمی

    اگر از دسته عاشقان چیزبرگر هستید، همبرگر خود را با مقدار کمی پنیر گودا یا پنیر چدار، ماتزورلا، سوییسی یا آمریکایی میل کنید. پنیرهای کم‌چرب را در دستور کارتان قرار دهید و پیش از مصرف، میزان کالری آن را بسنجید. برای چیز برگر یک و یا نیم ورقه پنیر گودای کم چرب مصرف کنید. هرگز از سس‌های آماده مصرف نکنید، حتی کچاپ! چون مقادیر زیادی روغن، نمک و شکر دارند. در دوران رژیم لاغری، لازم نیست خودتان را از خوردنی‌هایی که دوست دارید محروم کنید. خیلی از غذاها از جمله همبرگر را می‌شود رژیمی تهیه کرد.

    بسته غذاهای رژیمی خورشاد برنامه رژیم غذایی آنلاین و رایگان خورشاد

    همبرگر چیز برگر رژیمی خورشاد
    چیز برگر رژیمی خورشاد در منو ناهار یا شام

    نکات آشپزی برای تهیه همبرگر خانگی رژیمی

    «چمبرلین» آشپز و رستوران دار معروف آمریکایی می‌گوید: «کباب کردن در فضای باز یکی از بهترین روش‌ها برای پختن یک همبرگر رژیمی و سالم است.»

    همبرگرهای کم‌چرب با گوشت‌های بدون چربی، نیاز به دمای پخت کمتری دارند و از مواد افزوده شده برای افزایش رطوبت بهره می‌برند. «چمبرلین» درباره همبرگر رژیمی با گوشت در کتاب آشپزی معروف خود توصیه کرده، گوشت بدون چربی را روی حرارت متوسط بپزید تا یکنواخت قهوه‌ای شود و راه‌های خلاقانه‌ای برای افزایش رطوبت آن بدون کالری اضافی پیدا کنید.

    «کریس اترتون»، متخصص رژیم غذایی نیز برای تهیه کم‌چرب‌ترین برگر، نه تنها کباب کردن همبرگر رژیمی را توصیه می‌کند -که اجازه می‌دهد مقداری چربی از آن خارج شود- بلکه پختن برگر را تا زمانی که به خوبی پخته و به اصطلاح «مغزپخت» شود را بسیار سالم‌تر می‌داند.

    8 فوت کوزه‌گری برای تهیه همبرگر خانگی رژیمی

    • برای تهیه همبرگر رژیمی با گوشت، تا جایی که می‌توانید از میزان گوشت چرخ کرده آن کم کنید. در واقع شکل همبرگرهای مسطحی که حتی کمی بزرگتر از نان باشند، مناسب‌تر هستند.
    • برگرها را حداقل 30 دقیقه پس از فرم دادن خنک کنید تا شکل خود را در طول پخت حفظ کنند.
    • همبرگر رژیمی خود را با نمک درشت، فلفل تازه آسیاب شده یا مخلوط چاشنی‌های مورد علاقه‎ تان مزه‌دار کنید.
    • قبل از گذاشتن همبرگرها، گریل، فر یا تابه را گرم کنید.
    • برای برگرداندن همبرگرها از یک کفگیر مسطح استفاده کنید. چنگال‌ها گوشت را سوراخ می‌کنند و اجازه می‌دهند آب آن خارج شود.
    • قبل از چرخاندن، اجازه دهید برگرها به اندازه کافی از یک طرف بپزند و فقط یک بار برگردانید.
    • برای آبدار نگه داشتن همبرگر رژیمی در هنگام پخت و پز در مقابل فشار دادن برگرها مقاومت کنید!
    • برای حداکثر آبدار ماندن همبرگر رژیمی خود، آن را درست قبل از خوردن، بپزید.

    محاسبه ارزش غذایی و کالری

    تیم تغذیه خورشاد برای دستور تهیه همه غذاهای رژیمی خود پایبند به فرمولاسیون دقیق بر حسب گرم و حتی دهم گرم است و تمامی غذاها در این مرکز تخصصی تغذیه دارای کالری مشخص و جدول ارزش غذایی تعریف شده هستند. آنچه در این مقاله کوتاه گفتیم، تنها نکات مقدمه‌واری بود از علم گسترده تغذیه و رژیم‌های سالم غذایی، آن هم تنها در مورد یک غذای خاص یعنی همبرگر رژیمی که می‌توانید از این نکات برای پخت و پز خانگی این غذای پرطرفدار استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید میزان دقیق کالری و مواد مغذی غذایی که درست کرده‌اید را بدانید، می‌توانید از اپلیکیشن رایگان رژیم خورشاد کمک بگیرید. همچنین می‌توانید هر از گاه به بلاگ سایت خورشاد سری بزنید و اطلاعات خود را درباره تغذیه سالم و انواع غذاهای رژیمی به روز نگه دارید.

    همبرگرهای رژیمی خورشاد در بسته غذاهای روزانه

    خورشاد حدود دویست نوع غذای رژیمی طراحی کرده‌ و از آنجا که به میزان محبوبیت برگرها واقف است، چندین ساندویچ و برگر پرطرفدار هم دارد، از جمله برگر مرغ، ساندویچ مرغ، ساندویج مرغ یونانی و ساندویج نان مدیترانه‎ ای با گوشت. بد نیست بدانید که برگر معمولی اغلب حاوی سدیم، روغن و قندهای اضافه است. خورشاد با حذف این مواد ناسالم از همبرگر رژیمی خود این امکان را به مشترکین بسته غذاهای رژیمی می‌دهد که با خیال راحت، لذت خوردن یک همبرگر واقعی را بدون دغدغه اضافه وزن، نوش جان کنند. برگر رژیمی خورشاد را در منوی غذاهای رژیمی نهار و شام، پیدا کنید!

    چیز برگر رژیمی

    شاید باورتان نشود که همبرگر و چیزبرگر هم می‌تواند برنامه رژیمی شاهکاری از آب در بیاید. در حالیکه تقریبا همه افراد ذهنیت منفی از همبرگر دارند، در خورشاد و با اعتقاد به ساختن رژیم غذایی متعادل، همبرگر رژیمی با دیدی مثبت به ترکیب گروه‌های غذایی متنوع آن مثل غلات، گوشت و پروتئین، لبنیات و سبزیجات تولید می‌شود.

    خورشاد در طراحی انواع برگر رژیمی، مقادیر مواد غذایی و جدول ارزش غذایی را به دقت و متناسب با سطوح مختلف کالری روزانه محاسبه کرده است. تنها توصیه‌ای که به مشترکین رژیم آنلاین خورشاد داریم این است که به برنامه تعیین شده غذایی خود پایبند بمانند و حتما از گوشت لخم (ترجیحا مغز ران گوساله) تازه استفاده کنند.

    پیشنهاد مطالعه: راهنمای استفاده از برنامه رژیم غذایی خورشاد

    برگر مرغ رژیمی (چیکن برگر)

    برگر مرغ رژیمی یا برگر مرغ و قارچ خورشاد به همراه سس کم کالری مخصوص خورشاد نه تنها سالم و رژیمی بلکه خوشمزه ولذیذ هم هست. بنابراین تصورات معمول درباره غذاهای سالم که انگار نباید خوشمزه باشند را کنار بگذارید و برگر رژیمی در بسته های غذایی خورشاد را امتحان کنید.

    ما یک منو از غذاهای رژیمی خوشمزه، گرم و آماده خوردن داریم

    × مشاوره رایگان