غذاهایی که اثرات آلودگی هوا را کاهش می‌دهند

    Add a header to begin generating the table of contents

    اثرات آلودگی هوا بر بدن

    • شش‌ها: آلودگی هوا از عوامل موثر در بروز سرطان و آسم است، سرعت پیری سیستم تنفسی را در سالمندان و بزرگسالان افزایش می‌دهد و در رشد عادی سیستم تنفسی کودکان اختلال ایجاد می‌کند.
    • لوزالمعده: آلودگی هوا می‌تواند عامل دیابت نوع ۲ شود.
    • قلب: آلودگی هوا می‌تواند سبب بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله گرفتگی رگ‌ها و سکته شود و یا بیماری‌های فعلی را بدتر کند.
    • مغز: آلودگی هوا در رشد مغزی جنین تاثیر منفی دارد و در کودکان رشد ذهنی و جسمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضمنا در بزرگسالان مشکلات ادراکی ایجاد می کند.
    اثرات آلودگی هوا بر بدن
    اثرات آلودگی هوا بر بدن

    خوراکی‌های ضد آلودگی هوا

    آلودگی‌های سمی هوا، رادیکال‌های آزاد در بدن به وجود میاورند. مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و عوارض آلودگی را کاهش می‌دهند.

    ویتامین C

    ویتامین C‌ آنتی اکسیدان بسیارخوبی است، پس آنرا بالای لیست خود قرار دهید. بدن قادر به ساخت و یا ذخیره کردن ویتامین C نیست، پس باید آنرا روزانه دریافت کنید. ویتامین C‌ همچنین به بازسازی ویتامین E‌ کمک می‌کند.

    • منابع ویتامین C: مرکبات، کیوی، بروکلی، کِیل، فلفل چیلی
    ویتامین E

    بدن شما احتمالا به اندازه کافی ویتامین E دارد، ولی مصرف منابع این ویتامین مقاومت بدن در برابر آلودگی هوا را افزایش می‌دهد. ویتامین E در چربی حل می‌شود، پس مصرف به اندازه چربی‌های خوب در رژیم روزانه به جذب این ویتامین کمک می‌کند. هرچند منابع ویتامین E دارای چربی هستند.

    • منابع ویتامین E: روغن زیتون، مغز آفتابگردان، بادام، فندق و آووکادو (به علت چگالی کالری بالای این خوراکی‌ها در مصرف روزاانه آنها زیاده‌روی نکنید و ضمنا روغن زیتون را زیاد حرارت ندهید)
    امگا ۳:

    امگا ۳ هم برای کاهش عوارض آلودگی مفید است و هم برای سلامت قلب و مغز. چون منابع امگا ۳ محدود هستند، احتمال دارد که به اندازه کافی آنرا دریافت نکنید که در این صورت مکمل‌های امگا ۳ توصیه می‌شوند (به خصوص اگر گیاه‌خوار هستید).

    • منابع امگا ۳: ماهی سالمون، صدف، ساردین، تخم کتان و دانه چیا
    بتا کاروتِن:

    بتا کاروتن در میوه‌های با رنگ قرمز و نارنجی و همچنین در سبزیجات و سبزی‌های برگ‌دار یافت می‌شود. بتا کاروتن به ویتامین A تبدیل می‌شود که خواص ضد التهابی و ضد پیری دارد. ویتامین A‌همچنین در بازسازی بدن، بینایی و سیستم ایمنی نقش کلیدی دارد.

    • منابع بتا کاروتن: هویج، کِیل، اسفناج، فلفل قرمز و زرد و زردآلو

    ماده معدنی سلنیوم به حرکت رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند، بنابراین خوردن ماهی، تخم مرغ، سیر، پیاز که حاوی مقادیر زیاد سلنیوم هستند مناسب است. همچنین مواد حاوی فلوونوید (Flavonoid) آنتی اکسیدان دارند. این گروه از ریز مغذی‌ها در پیاز قرمز، جعفری تازه، آویشن تازه، اب لیموی تازه، بلوبری، چای سیاه، مرکبات، شراب، کاکائو، پوست قرمز بادام زمینی و توفو به مقدار زیاد وجود دارند.

    آنتی اکسیدان برای مقاومت در برابر آلودگی هوا
    آنتی اکسیدان برای مقاومت در برابر آلودگی هوا

    بسته غذاهای رژیمی خورشاد
    اپلیکیشن رژیم خورشاد برای iOS ‌و اندروید
    پایش رشد کودکان

    فعالیت بدنی روزانه، مقاومت بدنی را افزایش می‌دهد. ولی اگر به طور معمول ورزش نمی‌کنید، در روزهای آلوده اقدام به چنین کاری نکنید و از فعالیت بدنی شدید اجتناب کنید.

    ده راهکار برای سلامتی کودکان در برابر آلودگی هوا
    ده راهکار برای سلامتی کودکان در برابر آلودگی هوا

    بسته غذاهای رژیمی خورشاد
    اپلیکیشن رژیم خورشاد برای iOS ‌و اندروید
    پایش رشد کودکان

    ما یک منو از غذاهای رژیمی خوشمزه، گرم و آماده خوردن داریم

    × مشاوره رایگان