مغزها و دانه‌ها

    Add a header to begin generating the table of contents

    مغزها میوه‌های خشک طبیعی هستند که به شکل تک یا دو تکه در یک غلاف سفت بوجود می‌آیند. مغز‌ها فواید زیادی دارند. دانه‌ها مانند دانه آفتابگردان، کنجد، سیاه‌دانه، کدو حلوایی، چیا و غیره به لحاظ تغذیه‌ای بسیار شبیه مغز‌ها هستند.

    در این یادداشت، علاوه بر ویژگی‌های عمومی مغزها و دانه‌ها، هر کدام آنها جداگانه بررسی می شوند. با کلیک کردن بر روی هر کدام از عناوین زیر، مستقیما به قسمت مربوطه خواهید رفت.

    ویژگی‌های مغز‌ها و دانه‌ها

    • سرشار از چربی های غیر اشباع هستند و میزان کمی چربی اشباع دارند.
    • سرشار از پروتئین هستند و آمینو اسید‌هایی دارند که برای سلامت عروق مفید هستند.
    • کلسترول ندارند
    • فیبر خوراکی فراوان دارند
    • مقدار زیادی فیتوکمیکال دارند که به عنوان آنتی اوکسیدان عمل می‌کنند
    • منبع خوبی از ویتامین‌های E، B، نیاسین، فولات، منیزیم، آهن، روی، کلسیوم، مس، سلنیوم، فسفر و پتاسیم هستند

    به علت ویژگی‌های خاص مغز‌ها و دانه‌ها، آنها برای موارد زیر مفید هستند:

    • تنظیم وزن
    • کاهش بیماری‌‌های قلبی
    • کاهش خطر ابتلا به دیابت

    البته به علت میزان انرژی بالای آنها و در صورت داشتن حساسیت و آلرژی، در مصرف آنها دقت کنید و در صورت نیاز با رژیم درمانگر و یا پزشک مشورت کنید.

    گردو Walnut

    محصول درخت گردو که بومی سواحل دریای خزر و شمال هند میباشد. درخت گردو گونه های مختلف دارد. گردو از یک مغز تشکیل شده است. این دانه بسیار ناهموار و شامل دو بخش است که تقریباٌ یک سوم آنها به هم متصل اند و بقیه بخش ها توسط یک پوسته از یکدیگر جدا شده اند. مغز گردو سفید رنگ است و طعم قوی دارد و با یک پوسته نازک زرد رنگ احاطه شده است. که ممکن است تیره یا روشن تر باشد.

    خرید

    گردوهای با پوست: گردوهایی را انتخاب کنید که سنگین و به نظر پر میرسند و پوسته های شل دارند. گردوهایی که شکاف یا پوسته سوراخ شده دارند را انتخاب نکنید.

    گردوهای بدون پوست: گردوهای ترد که در بسته بندیهای وکیوم شده یا در قوطی یا شیشه ارائه میشوند را انتخاب کنید. گردوهایی که نرم، چروکیده یا ترش شده‌آند را انتخاب نکنید.

    خواص تغذیه ای

    • منبع بسیار خوب: مس، منیزیم
    • منبع خوب: پتاسیم، ویتامین B6، اسید فولیک و تیامین
    • حاوی: فسفر، نیاسین، آهن ،ریبو فلاوین و ویتامین B5
    • گردو منبع خوب فیبر است.
    • خواص: گردوه خشک به میزان کمی مسهل است و ضد انگل است. برگ های گردو خواص آنتی بیوتیک دارد که بعنوان یک باکتری کش عمل میکند.

    ایده هایی برای سرو کردن

    گرده به صورت درسته، خرد شده، چرخ شده، ساده یا بو داده مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا به صورت پیش غذا، اسنک و همراه نان و پنیر صبحانه استفاده میشود. همچنین در دسر کاربرد دارد (کیک، مافین، پای، کوکی و بستنی). در سس های ساندویچ و سالاد و غذاهای اصلی (املت، حبوبات، و غذاهای آسیایی و مدیترانه ای) کاربرد دارد. به عنوان چاشنی در سس های پاستا نیز استفاده میشود. پنیر همراه خوبی برای گردو است. گردو سبز را میتوان در سرکه نگهداری کرد. یک روغن گرانقیمت و با طعم بسیار قوی از گردو استخراج می شود که معمولا در سالاد مورد استفاده قرار میگیرد.

    نگهداری

    • در دمای اتاق: به مدت ۲ تا ۳ ماه با پوست میتوان در یک ظرف دربسته گردو را نگهداری کرد.
    • در یخچال: گردوی پوست کنده را میتوان به مدت شش ماه نگه داشت.
    • در فریزر: نیز گردوی پوست کنده را میتوان به مدت یکسال نگهداری کرد.

    پسته Pistachio

    میوه درخت پسته بومی آسیای صغیر می باشد. پسته از یک مغز کوچک با طعم متوسط تشکیل شده که توسط یک غشای نازک قهوه ای احاطه شده است و درون یک پوسته ی کرم رنگ است که از طرفین و سر آن باز میباشد. این پوسته زمانی که پسته خشک شود به رنگ صورتی در می اید.

    خرید

    پسته به صورت خام، بو داده، نمکی یا درون پوسته خود عرضه میشود.

    آماده سازی

    برای جدا کردن پوست پسته، به مدت ۲ الی ۳ دقیقه پسته را بلنچ (Blanching) کنید، سپس آنرا خشک کنید. سپس در حالیکه هنوز ولرم هستند آنها را بسائید تا غشای قهوه ای رنگ نازک روی پسته جدا شود.

    ایده هایی برای سرو کردن

    پسته به صورت دربسته، چرخ شده، پودرشده، قطعه قطعه شده، شور یا بی نمک عرضه می شود. از پسته قرمز برای پخت و پز استفاده نکنید. پسته در سالاد، سس، غلات صبحانه، کیک، پودینگ، بستنی استفاده میشود. در تهیه شیرینی جات هم از پسته استفاده میکنند. در آشپزی آسیایی و مدیترانه ای، پسته همراه گوشت و مرغ نیز استفاده میشود. پوره پسته به عنوان یک چاشنی برای برنج یا سبزیجات در غذاهای هندی استفاده می شود.

    نگهداری

    در یخچال: در یک ظرف محافظت شده از هوا به مدت سه ماه نگهداری شود.

    درفریزر: به مدت یک سال با پوست نگهداری کرد.

    اطاعات تغذیه ای

    • منبع عالی: پتاسیم، منیزیم، تیامین و مس
    • منبع خوب: آهن و فسفر
    • حاوی: اسید فولیک، نیاسین، ویتامین B5، روی ، ویتامین B6، کلسیم، ویتامین C، و ریبوفلاوین
    • پسته خشک بوداده منبع عالی: پتاسیم، مس و منیزیم
    • منبع خوب: فسفر و تیامین
    • حاوی: اسید فولیک، آهن، نیاسین، ویتامین B5، ویتامین B2، روی، ویتامین B6و ویتامین C میباشد. ۶۸ درصد از اسید های چرب پسته اسید چرب یک غیر اشباغ می باشد و ۱۵ درصد اسید چرب چند غیر اشباع می باشد.

    پیشنهاد مطالعه: صبحانه رژیمی با آجیل

    بادام Almond

    بادام میوه درختی است که بومی آسیا و آفریقا شمالی می باشد و از خانواده درخت هلو محسوب میشود. مغز بادام یک دانه تخم مرغ شکل است که در یک پوسته قرار گرفته است. خود این پوسته با یک پوشش سبز رنگ چرم مانند و فیبری احاطه شده است. که زمانی که می رسد این پوسته شکاف میخورد. بادام به دو گروه تقسیم می شود، بادام تلخ که به میزان کمی حاوی مواد سمی مختلف می باشد. یک روغن اساسی از بادام تلخ استخراج می شود. که طی فرآیند های ترکیبات سمی خود را از دست میدهد و به عنوان یک طعم دهنده (اسانس بادام) استفاده میشود. بادام شیرین معمولاٌ بصورت خشک شده مصرف میشود ولی بادام شیرین تازه نیز خوراکی است.

    خرید

    بادام های پوست کنده شده با پوست سالم و بادام های پوست کنده که در بسته بندی های وکیوم یا قوطی یا ظروف شیشه ای دربسته عرضه میشوند را خریداری کنید. بادام در شکل های مختلف فروخته میشود؛ با پوست یا بدون پوست، قطعه قطعه شده، خلال شده، خرد شده، درسته، چرخ شده یا بوداده شده، دودی با شکر، پوشیده شده با شکلات، به صورت روغن یا خمیر شیرین شده یا غیر شیرین.

    پختن

    بادام را میتوان به صورت درسته یا به صورت خلال یا قطعه قطعه شده بو داد. بو دادن در فر: فر را تا دمای ۱۷۵ درجه سانتی گرم کنید. بادام ها را روی کاغذ شیرینی پزی و دریک لایه پخش کنید. آنها را هر چند وقت یکبار زیر و رو کنید تا کاملاٌ طلایی شوند. بادام ها را از فر خارج کنید و در ظرف دیگری بریزید تا خنک شوند.

    بو دادن در روغن: مشابه روش بو دادن در فرمی باشد. فر را تا دمای ۱۵۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی گراد گرم کنید سپس بادام ها را با مقدار کم روغن بپوشانید.

    بو دادن در ماهیتابه: میتوانید بادام را بدون روغن در یک ماهیتابه نچسب بو دهید. میتوانید این کار را به مقدار خیلی کم روغن نیز انجام دهید. بادام ها را با حرارت متوسط بو دهید و به طور مرتب هم بزنید.

    خواص تغذیه ای

    • منبع عالی: منیزیم و پتاسیم
    • منبع خوب: فسفر، ریبوفلاوین، مس، نیاسین و روی
    • حاوی: اسید فولیک، آهن و کلسیم و تیامین
    • ۸۶ درصد چربی بادام ، اسید های چربی غیر اشباع هستند (۶۵ درصد آن اسید های چرب مونو غیر اشباع و ۲۱ درصد آن اسید های چرب چند غیر اشباع می باشد)

    خواص

    تامین کننده مواد معدنی می باشد. شیر بادام در برابر التهاب های دستگاه گوارش (معده و روده) اثر محافظتی دارد. روغن بادام به دفع سنگ های کیسه صفرا کمک میکند و استعمال خارجی آن به بهبود زخم ها کمک میکند و باعث از بین بردن خشکی پوست می شود.

    ایده هایی برای سرو کردن

    بادام در غلات صبحانه ، سالاد، کیک، کوکی و شیرینی ها و بستنی ها استفاده میشود. بادام به صروت چرخ شده، کامل یا نصف شده با مرغ و ماهی طعم بسیار خوبی دارد. از بادام میتوان خمیر تهیه کرد و از آن برای تزینی کیک یا ساخت آب نبات یا پرکردن شکلات استفاده کرد. کره بادام طعم ملایمتری نسبت به کره بادام زمینی دارد. شیر بادام برای عطر دادن به غذاهای مختلف استفاده میشود. روغن خوراکی از بادام شیرین گرفته میشود. این روغن نباید حرارت داده شود و بیشتر در سالاد مورد استفاده قرار میگیرد اما استفاده های دارویی، آرایشی هم دارد و در ماساژ درمانی هم مورد استفاده قرار میگیرد. اسانس بادام برای طعم دار کردن غذاها مورد استفاده قرار میگیرند، مانند کیک، کوکی، پای ، پودینگ و انواع شیرینی ها.

    آماده سازی

    برای شوک دادن به بادام آنها را درون آب جوش فرو ببرید و اجازه دهید ۲ الی ۳ دقیقه در آب جوش غوطه ور شود تا زمانی که پوست آنها پوف کند. سپس بادام ها را خشک کنید و آن را زیر جریان آب سرد بگیرید تا خنک شود سپس بادام ها را بین انگشت شست و اشاره فشار دهید تا پوست آنها جدا شود و بعد آنها را خشک کنید یا بو دهید.

    نگهداری

    • در دمای اتاق: بادام پوست کنده شده را در یک ظرف در دار محفوظ از هوا به دور از رطوبت و نور خورشید میتوان به مدت یکسال نگهداری کرد.
    • در یخچال: بادام پوست کنده را به مدت شش ماه در یخچال نگهداری کنید.
    • در فریزر: بادام پوست کنده یا پوست نکنده را یکسال در فریزر نگهداری کنید.

    بادام زمینی Peanut

    بادام زمینی به لحاظ گیاه‌شناسی جزو حبوبات است، ولی به لحاظ تغذیه‌ای بسیار شبیه مغزها است.

    بادام هندی Cashew Nut

    درخت بادام هندی بومی برزیل است. سیب بادام هندی بسیار نرم و آبدار بوده و بافت زرد و نیرو بخش آن مقادیر بسیار زیادی ویتامین C دارد. این مقدار بسیار بیشتر از ویتامین C موجود در پرتقال است. هر سیب بادام هندی یک مغز بادام هندی دارد. بادم هندی در ۲ پوسته قرا گرفته، پوسته بیرونی صاف و لطیف است که با رسیدن میوه رنگ آن از سبز زیتونی به قرمز مایل قهوه ای تغییر رنگ میکند. پوسته درونی به سختی شکسته می شود. بین دو پوسته روغنی چسبناک و تند وجود دارد. مغز بادام هندی هیچ وقت با پوست فروخته نمیشود و معمولا به صورت بو داده به فروش می رود.

    خرید

    بادام هندی هایی در بسته بندی های وکیوم شده یا کنسرو خریداری کنید که تازگی بیشتر دارند. از خرید بادام هندی های چروک با بوی ترشیدگی پرهیز کنید.

    نگهداری

    بادام هندی خیلی سریع ترشیده میشود

    • در یخچال: به مدت ۶ ماه در محفظه بدون نفوذ هوا نگهداری کنید
    • در فریزر: به مدت ۱ سال

    اطلاعات تغذیه ای

    • منبع عالی: مس، منیزیم و روی منبع خوب: پتاسیم، فسفر، آهن ، فولیک اسید حاوی:نیاسین، پانتوتنیک اسید، تیامین، B6 ، ریبوفلاوین بادام هندی خشک شده و بو داده از کم چرب ترین مغز ها محسوب می شود. چربی آن ۶۰ درصد اسید چرب با یک پیوند دوگانه و ۱۶ درصد اسید چرب با چند پیوند دوگانه است.

    ایده های برای سروکردن

    از بادام هندی به صورت کامل، تکه شده، بو داده، خشک شده، نمک زده و بدون نمک مصرف میشود. از بادام هندی در سالادها ، غذاهای برنجی، ماکارونی، کیک ها ،بیسکوییت ها و پودینگ ها استفاده میشود. در بسایری از خورش ها و پلوهای هندی نیز از بادام هندی استفاده میشود. به دلیل نرم بودن،این مغز زمان کمتری برای پخت نیاز دارد و در مرحله آخر به غذا اضافه میشود. در برزیل و سایر مناطقی که درخت بادام هندی کشت می شود سیب آن به مغز ترجیح داده می شود.

    فندق Hazelnut

    میوه درخت فندق، بومی آسیای صغیر می باشد. درخت فندق یک درخت کوچک است. فندق گرد است و یا شکلی مستطیلی دارد و با یک پوشش برگی سبز احاطه شده است. قبل از شکستن فندق این پوشش جدا میشود. مغز فندق با یک پوست قهوه ای احاطه شده است که درون یک جلد چوبی زرد رنگ قرار دارد.

    خرید

    فندق هایی را انتخاب کنید که روی پوسته آنها شکاف یا شکستگی و سوراخ نداشته باشد. فندقهای پوست کنده ای را انتخاب کنید که درسته بندی و وکیوم یا در قوطی یا ظرف های شیشه ای عرضه میشوند. فندق ممکن است به صورت کامل یا چرخ کرده، ساده یا بوداده و نمکی عرضه شود.

    اطلاعات تغذیه ای

    • منبع بسیار خوب: منیزیم و مس
    • منبع خوب: تیامین، پتاسیم، ویتامینB6 و اسید فولیک است
    • حاوی: فسفر، روی، آهن، کلسیم و ویتامین B5 می باشد
    • فندق منبع خوبی از فیبر است و ۸۸ درصد چربی های آنرا چربی های غیر اشباع تشکیل میدهند.

    نگهداری

    فندق نسبت به سایر مغز ها دیرتر فاسد میشود. اما فندق پوست کنده شده فاسد شدنی است. به سرعت تلخ و چروک میشود.

    • در دمای اتاق: میتوان فندق پوست کنده را در مکان خشک و خنک به مدت یک ماه نگهداری کرد.
    • در یخچال: با پوست به مدت ۳ الی ۴ ماه
    • در فریزر: به مدت یکسال نگهداری شود

    ایده هایی برای سرو کردن

    فندق به صورت درسته، چرخ شده یا خرد شده سرو میشود. فندق را میتوان به عنوان پیش غذا یا میان وعده استفاده کرد. فندق به غلات صبحانه، سالاد، سس ، مافین ، پودینگ و بستنی افزوده میشود. فندقی که به خوبی چرخ شده باشد در کیک و کوکی استفاده میشود. فندق ریز خرد شده را میتوان تبدیل به کره کرد و برای تزیین ماهی استفاده نمود. فندق را میتوان در کنار ماکیان و گوشت شکار سرو کرد. در شیرینی فندقی و شکلات نیز کاربرد دارد. روغن استخراج شده از فندق نباید حرارت داده شود و برای استفاده در سالاد بسیار عالی است.

    آماده سازی

    برای بودادن فندق، آنها را روی کاغذ شیرینی پزی پخش کنید و در فر با حرارت ۱۵۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی گراد قرار دهید تا طلایی شوند و هر چند وقت یکبار آنها را بچرخانید. سپس آنها را در یک پارچه بسائید تا پوسته قهوه ای رنگ آن جدا شود. بو دادن، آرد کردن یا خرد کردن فندق طعم آنرا تقویت میکند.

    نارگیل Coconut

    درخت نارگیل از خانواده نخل ها و بومی شمال شرقی آسیا است. بخش خوردنی نارگیل گوشت آن است و مایع شیرین و نیروبخشی در داخل آن وجود دارد. آب نارگیل نباید با شیر آن اشتباه گرفته شود. شیر نارگیل از له شدن بافت گوشتی آن ایجاد میشود.

    خرید

    نارگیل های شکسته نشده که داخل حفره آن هنوز آب وجود دارد بخرید که با تکان دادن می توانید آبدار بودن آن را بررسی کنید و چشم های آن ( نقاط سیاه رنگ) دست نخورده ، سفت، و بدون کپک باشند. نارگیل به صورت کامل، به صورت کرم (شرین شده یا شیرین نشده)، کنسرو شده و خشک شده فروخته میشود. نارگیل شیرین شده کالری بالاتری دارد.

    نگهداری

    در دمای اطاق: نشکسته، ۲ تا ۴ ماه در جای خشک و خنک نگهداری کندی. در یخچال: باز شده به مدت یک هفته قابل نگهداری است. بافت نارگیل را با آب آن بپوشانید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. در فریزر: ۹ ماه به صورت باز شده

    آماده سازی

    برای باز کردن یک نارگیل اول نقاط سیاهی که روی سر آن قرار دارد با یک وسیله نوک تیز سوراخ کنید. آب خارج شده از نارگیل را در یک ظرف بریزید با یک چکش یا چاقوی محکم به روی نارگیل در نزدکی چشم ها ضربه بزنید. و سپس چاقو را در شکاف ایجاد شده بچرخانید تا پوسته خارجی از هم باز شده و نارگیل به دو قسمت تقسیم شود. بافت سفید رنگ داخل نارگیل را جدا کنید. همچنین می توانید پس از سوراخ کردن چشم های نارگیل آن را درفر در دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. این کار باعث ترکیدن نارگیل شده و بافت آن راحت تر جدا میشود.

    اطلاعات تغذیه ای

    • نارگیل تازه منبع خوب: پتاسیم حاوی: مس،آهن ، منیزیم، اسید فولیک، روی و فسفات نارگیل خشک شده و شیرین نشده
    • منبع خوب: پتاسیم، مس و منیزیم حاوی : آهن، روی ،فسفر، ویتامین B2، و پانتوتینک اسید همچنین منبع خوب فیبر است
    • خواص: ملین، مدر،درمان کننده کرم روده

    ایده هایی برای سرو کردن

    نارگیل یک از مواد اولیه اصلی در غذاهای آسیا، آفریقا، هند، اندونزی و آمریکای جنوبی است. مغز تازه و خشک شده نارگیل، شیره و خامه آن قابل استفاده است. پودر نارگیل خشک شده به صورت شیرین شده یا عادی در تهیه بسیاری از پیش غذا ها ، سوپ ها، غذا های اصلی دسرها استفاده میشود. از شیره نارگیل مانند شیر گاو استفاده های زیادی میشود. در تهیه برنج برای غذاهای هندی در ترکیبی که گوشت و مرغ در آن خوابیده میشود، در پودینگ و وهمچنین در تهیه نوشیدنی ها از آن استفاده میشود. از روغن نارگیل به صورت ساده درغذاها و یا برای تهیه کره استفاده میشود.

    ماکادمیا Macadamia

    بلوط Chest Nut

    درخت بلوط بومی مدیترانه و آسیاست.

    خرید

    بلوط های سفت و سنگین با پوست براق و کشیده را انتخاب کنید. از خریدن بلوط های سبک و نرم که پوست آنها چروک و کدر است و مانده هستند پرهیز کنید.

    ایده‌هایی برای سرو کردن

    بلوط به صورت آب پز، پخته و بو داده خورده می شود. در سوپ و سالاد از بلوط استفاده می شود. بلوط به صورت کامل، پوست گرفته، ساده یا در شربت (به صورت شیرین شده) کنسرو میشود. بلوط چرخ شده در کیک، نان، کرپ و وافل استفاده می شود. در اروپا بلوط در کنار ماکیان و پرنده های شکاری و در ایتالیا و فرانسه به عنوان سبزیجات دورچین غذا سرو می شود.

    اطلاعات تغذیه‌ای

    • بلوط تازه منبع خوب: ویتامین C و پتاسیم حاوی: فولیک اسید، سس، B6، منیزیم و تیامین بلوط پخته منبع عالی: پتاسیم حاوی: ویتامین C، مس، منیزیم، اسید فولیک، B6، آهن، تیامین، فسفر
    • خواص ضد کم خونی، عفونت، اشتها آور

    نگهداری

    در دمای اطاق: تازه با پوست به مدت یک هفته. بی پوست به مدت دو هفته در محیط خشک و خنک قابل نگهداری است. در یخچال: پوست گرفته یا پخته شده به مدت چند روز. بلوط تازه با پوست به مدت یک هفته در کیسه پلاستیکی سوراخ شده قابل نگهداری است. درفریزر: خام، پخته یا خشک شده، با پوست یا بدون پوست به مدت ۶ ماه

    آماده سازی

    پوست بلوط و پوست قهوه‌ای چسبیده به آن را که تلخ است جدا کنید. پوست کندن بلوط زمانی که پخته شده و هنوز داغ است آسان تر است. برای جلوگیری از ترکیدن بلوط ها با نوک چاقو شکافی روی سمت گرد بلوط ایجاد کنید. بلوط ها می توانند کامل پخته یا نیم پز شوند، پختن آنها هضمشان را راحت تر می کند. سه راه برای کندن پوست بلوط ها وجود دارد

    • با یک چاقوی کوچک نوک تیز، پوست و پوسته نازک روی بلوط را جدا کنید و آن را به صورت خام مصرف کنید.
    • سوراخی روی هر بلوط ایجاد کرده و آن را سرخ کنید تا زمانی که بترکد، سپس بعد از سرد شدن پوست آن را جدا کنید.
    • یک شکاف روی سطح بلوط ایجاد کرده آن را بجوشانید و تا زمانی که هنوز داغ است آن را جدا کنید.

    پیکان Pecan

    درخت پيكان بسيار بزرگ و بومی می سی سی پی در آمريكا است. پيكان مانند گردو از مغزی دو قسمت تشكيل شده، اين مغز سفيد رنگ است و با پوسته به رنگ قهوه ای تيره شده پوشيده شده است. پيكان پوستی صاف، قهوه ای و بيضی رنگ قرار گرفته كه به راحتی شكسته می شود. پيكان در سايز های مختلف ديده ميشود. سايز پيكان تعيين كننده كيفيت آن نيست، عطر و طعم آن از گردو كمتر است.

    خريد

    پيكان های با پوست، به نسبت بزرگ، آنهايی كه در زمان تكان دادن پر به نظر میرسند و پوست آنها بدون ترك، سوراخ و لكه هستند را انتخاب كنيد. پيكان های پوست گرفته را به صورت بسته بندی وكيوم يا در بطری و يا به صورت كنسرو تهيه كنيد.

    ايده هايی برای سرو كردن

    پيكان به صورت كامل، خرده شده ، آسياب شده، ساده، نمك زده، شيرين يا تند خورده ميشود. در بسياری از غذا ها از جمله پای، بيسكويت، بستنی، كيك، شیرينی، از آن استفاده ميشود. از اين مغز روغنی استخراج میشود كه كيفيت آن مشابه روغن زيتون است و در تهيه سالاد از آن استفاده میشود.

    نگهداری

    • در دمای اطاق: پوست گرفته شده به مدت ۳ ماه
    • دريخچال: با پوست به مدت 6 ماه، در يك محفظه بدون هوا
    • در فريز: يك سال

    اطلاعات تغذيه ای

    • منبع عالی: ويتامين B1، روی مس و منيزيم منبع خوب: پتاسيم حاوی: فسفر، پانتوتنيك اسيد، نياسين، فوليك اسيد، آهن، B6، همچنین پیکان منبع خوب فیبر است.
    • پیکان خشک شده منبع عالی: روی، مس، منیزیم منبع خوب: پتاسیم حاوی: فسفر، بتاتونیک اسید، تیامین، فولیک اسید، نیاسین، آهن و B6 پیکان خشک شده حاوی ۸۷% اسید چرب غیر اشباع (۶۲ درصد MUFA با پیوند دوگانه و ۲۵ درصد PUFA با پیوند دو گانه) است.

    کنجد Sesame

    گیاهی که دانه روغنی تولید می کند و بومی اندونزی و شرق آفریقا است. این گیاه بوته‌ای با گل های جذاب سفید و صورتی دارد که یک غلاف تولید می کنند. این غلاف چندین دانه کوچک و تخت را در برگرفته که بسته به گونه آن در رنگ های سفید- کرم، زرد،قرمز ،سیاه دیده می‌شوند. این دانه‌ها در پوسته‌ای نازک و قابل خوردن پوشیده شده‌اند.

    خرید

    دانه های کنجد به پوسته نازک، بدون پوسته، خام یا بوداده فروخته میشود.

    ایده‌هایی برای سرو کردن

    دانه ها کنجد به صورت خام یا بوداده مصرف می‌شود. معمولا برای تزیین نان ها و کیک ها از آن استفاده می شود. کنجد ماده اولیه پایه در تهیه حلوا-ارده (گاهی همراه عسل و بادام و …)است. از کنجد های آسیاب شده آرد درست می شود. این آرد گلوتن ندارد و به صورت ترکیب شده با سایر آردها یا به تنهایی استفاده می‌شود. کنجد خام یا بو داده را تفت می‌دهند و از آن خمیر (کره کنجد) و یا مایع ارده شیره تهیه میشود. ارده شیره در خاورمیانه و آسیا بسیار محبوب است و از آن در سس ها،غذاهای اصلی و دسرها استفاده میشود. روغن خارج شده از کنجد برای سرخ کردن، پختن، طعم دادن و چاشنی غذا استفاده می شود.

    نگهداری

    • در دمای اتاق: کنجد ها را با پوسته در محفظه بدون نفوذ هوا دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.
    • در یخچال: بدون پوسته
    • در فریزر: به مدت یک سال قابل نگهداری است.

    اطلاعات تغذیه‌ای

    • منبع عالی: مس، منیزیم، آهن، کلسیم، زینک، فسفر، تیامین، B6، اسید فولیک و پتاسیم. کنجد خشک شده منبع غنی فیبر است. چربی آن از ۸۲ درصد اسید چرب غیر اشباع (۳۸ درصد اسید چرب با یک پیوند دو گانه و ۴۴ درصد اسید چرب با چند پیوند ۲ گانه)
    • خواص: مسهل،التیام دهنده پوست، ضد آرتروز، مفید برای سیستم ایمنی. همچنین کنجد برای سیستم گردش خون و هاضمه مفید است. روغن کنجد برای ماساژ عالی است. بهتر است دانه ها کنجد را آسیاب کنید چون به دلیل اندازه کوچک جویدن آنها مشکل است و ممکن است بدون له شدن بلعیده شود. مواد مغذی آن زمانی که به صورت روغن، کره و خمیر در می‌آید بهتر است.

    دانه آفتابگردان Sunflower Seed

    گل آفتابگردان این گیاه بومی مکزیک و پوراست. این گیاه بی نظیر از یک گل زرد رنگ بزرگ بر روی یک ساقه ضخیم، پرزدار و بلند تشکیل شده است. این گلها دانه (تخم) آفتابگردان تولید می کنند. این دانه ها عطر ملایمی دارند.

    خرید

    از خریدن تخمه های آفتابگردان زرد و خام پوست گرفته پرهیز کنید. تخمه آفتابگردان با پوست یا پوست گرفته خام یا بوداده و نمک زده و بدون نمک فروخته می شود. از مغازه های پرفروش که از تازه بودن مواد آن مطمئن هستید خرید کنید.

    نگهداری

    • در دمای اطاق: تخمه آفتابگردان را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.
    • در یخچال: پوست گرفته، چرخ کرده، خرد شده یا به صورت کره
    • در فریزر: به مدت ۱ سال قابل نگهداری است.

    ایده هایی برای سرو کردن

    دانه های آفتابگردان به صورت ساده، بوداده، کامل، خرد شده، چرخ شده استفاده میشود. این دانه ها باعث افزودن ارزش غذایی و چربی غذاها شده و انرژی دریافتی از آنها را افزایش می‌دهد. دانه آفتابگردان در سالادها، سس‌ها، سبزیجات، کیک ها و پارفه ماست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    جوانه گل آفتابگردان مانند آرتیشو (کنگر فرنگی) خورده میشود.

    پختن

    دانه ها آفتابگردان را می‌توانید در خانه بو دهید. تفت دادن: در حرارت متوسط، به طور مداوم هم بزنید (نیازی به افزودن روغن نیست) در فر: در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد تا ۱۷۵ درجه سانتی گراد و به تناوب آن را هم بزنید. برای چسبیدن نمک به تخمه های آفتاب گردان می توانید آنها را به مقدار کمی روغن آغشه کنید.

    اطلاعات تغذیه‌ای

    • دانه ها آفتابگردان خشک شده منبع عالی: تیامین، منیزیم، فولیک اسید، پتانتوتنیک اسید، مس، فسفر، پتاسیم، روی، آهن، نیاسین و B6 حاوی: اسید فلاوین و کلسیم دانه آفتابگردان خشک شده منبع غنی فیبر است. دانه آفتابگردان بوداده با روغن منبع عالی: فولیک اسید، فسفر، پتانتوتنیک اسید، مس، روی، منیزیم، آهن، B6، نیاسین و پتاسیم منبع خوب: تیامین حاوی: ریبوفلاوین روغن دانه آفتابگردان حاوی 85 درصد روغن غیر اشباع( 19 درصد با اسید چرب پیوند دو گانه و 66 درصد با اسید چرب با چند پیوند دو گانه)
    • خواص: گفته میشود که دانه آفتـابگردان برای کننترل فشار خون مناسب است. دانه آفتابگردان به عنوان خلط آور، درمان سرماخوردگی، سرفه و آسم استفاده میشود و همچنین برای درمانی کم خوابی،زخم گوارش و بهبود قدرت بینایی مفید است.

    دانه کاج Pine Seed

    دانه توسط گونه های مختلف درخت کاج تولید می شود. این دانه بین فلس های میوه کاج قرار گرفته است . بافت آن نرم است و طعم شیرینی دارد و پوسته محکمی دور آن را گرفته است. کاج مطبق گونه است که مغز های بزرگ پوشیده شده در غلاف نازک، چربی و قرمز رنگ تولید می کند.

    خرید

    دانه هایی را تهیه کنید که بوی ترشیدگی نمی دهند، دانه کاج معمولا با پوست فروخته میشود، از مغازه های پرفروش که از تازه بودن محصولاتش اطمینان دارید خرید کنید چون این دانه ها سریعا ترشیده میشوند.

    ایده هایی برای سرو کردن

    دانه کاج به صورت کامل ، خرد شده، آسیاب شده، خام یا بو داده خورده میشود. این دانه ها میتواند در فر به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد یا در ماهیتابه بو داده شود. از این دانه ها در سالاد ها، سس ها، پودینگ ها و بیسکوییت ها استفاده میشود. همچنین یکی از مواد اولیه سس ایتالیایی پستو است. آرد تهیه شده از این دانه در تهیه شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد. دانه کاج جایگاه ویژه ای در آشپزخانه خاورمیانه، هند، شمال فرانسه و جنوب آمریکا دارد.

    اطلاعات تغذیه ای

    • منبع عالی: منیزیم، آهن، مس، پتاسیم، فسفر، روی و نیاسین
    • منبع خوب: اسید فولیک حاوی: ریبوفلاونین B2 و ویتامین B6 منبع خوب فیبر است. اسید های چرب موجود در این مغزها ۸۰ درصد غیر اشباع (۳۸ درصد MUFA و ۴۲ درصد PUFA) است.

    نگهداری

    • در یخچال: یک ماه، پوست گرفته در یک محفظه بدون نفوذ هوا
    • در فریزر: با پوست یا بدون پوست به مدت ۲ تا ۳ ماه

    ما یک منو از غذاهای رژیمی خوشمزه، گرم و آماده خوردن داریم

    × مشاوره رایگان