میوه‌ها: خانواده طالبی‌ها (Melons)

    Add a header to begin generating the table of contents

    **********

    خواص هندوانه ـ مجله تندرستی خورشاد
    خواص هندوانه ـ مجله تندرستی خورشاد

    هندوانه (Watermelon)

    گونه ای از سیفی جات است که به نظر می رسد بومی آفریقا است. هندوانه ممکن است گرد یا بیضی شکل باشد. بافت داخل آن عموما قرمز، گاهی سفید، زرد یا صورتی است. این میوه هسته هایی دارد که ممکن است سیاه، قهوه ای، سفید، سبز، زرد یا قرمز باشد. بعضی از گونه های آن بدون هسته هستندو بافت هندوانه ترد تر از طالبی است و به خاطر محتوای بالای آب آن است خاصیت رفع تشنگی زیادی دارد.

    خرید

    هندوانه هایی سفت و سنگین با ظاهر براق را انتخاب کنید که کدر نیستند. بخش های کم رنگ پوست هندوانه و صدایی که بعد از خوردن ضربه با کف دست در آن بپیچد نشان از رسیدگی میوه دارد. هندوانه تازه بافتی محکم و آبدار با رنگ قرمز بدون تکه های سفید دارد. از خرید هندوانه های ترک دار که بخش هایی از آن نرم شده خودداری کنید.

    ایده هایی برای سرو کردن

    هندوانه به صورت ساده خورده می شود، به صورت تکه ای یا توپی. از آن در تهیه سالاد میوه استفاده می شود. همچنین بعد از جدا کردن هسته ها هندوانه را پخته و در تهیه مربا استفاده می شود. از پوره هندوانه شربت و آبمیوه خوشمزه تهیه می شود. هسته های هندوانه قابل خوردن هستند. در برخی از مناطق آسیا و چین به صورت ساده و بو داده یا نمک زده و گاهی آسیاب شده برای تهیه نان استفاده می شود.

    اطلاعات تغذیه ای

    حاوی: ویتامین C و پتاسیم

    خواص: ملین، مدر و سم زدا

    نگهداری

    هندوانه به سرما و دمای زیر ۱۰ درجه حساس است.

    در یخچال: هندوانه بریده شده را با نایلون پلاستیکی بپوشانید و در اولین فرصت بعد از خرید آن را بخورید.

    **********

    خواص طالبی‌ها ـ مجله تندرستی خورشاد
    خواص طالبی‌ها ـ مجله تندرستی خورشاد

    طالبی (Melon)

    طالبی میوه بومی هند یا آفریقا است که با خیار، کدو حلوایی، هندوانه و کدو هم خانواده است. طالبی های تابستانی و زمستانی از طریق شکل ظاهری و ماندگاری بیشتر انواع زمستانی آن شناخته می شود.

    خرید

    طالبی های سنگین بدون هیچ لکه ای یا علامتی را انتخاب کنید که بخش های مرطوب و نرم نداشته باشد. از خرید طالبی های نرم با رنگ های غیر معمول و بوی زیاد پرهیز کنید. اگر محل اتصال طالبی به گیاه آن سخت باشد یا رنگ غیر معمولی داشته باشد و یا ساقه سبز هنوز به آن متصل باشد نشان دهنده نرسیده بودن میوه است. بعد از رسیدن این قسمت حالت انعطاف پذیر پیدا می کند و آن سوی بخشی که به ساقه متصل است عطر مطبوعی متصاعد می کند. زمانی که با کف دست به طالب ضربه می زنید باید صدای تو خالی از آن بشنوید.

    آماده سازی

    طالبی را به ۲ یا ۴ قسمت تقسیم کنید، دانه های موجود در مرکز آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت مکعب هایی بریده و مصرف کنید.

    اطلاعات تغذیه ای

    منبع عالی: پتاسیم

    منبع خوب: ویتامین C و فولیک اسید

    خواص: خنک کننده، ملین، مدر برای بعضی افراد هضم طالبی دشوار است.

    ایده هایی برای سرو کردن

    طالبی گاهی به صورت ساده خورده می شود ولی با اضافه کردن زنجبیل و آب لیمو طعم بسیار خوبی دارد. این میوه همراه با غلات و یا با سالاد میوه خورده می شود. آب طالبی یا طالبی پوره شده برای طعم دادن به شربت ها و بستنی ها استفاده می شود. از طالبی پخته شده مربا، ژله و چاشنی درست می کنند. این میوه همراه با انواع گوشت ها مصرف می شود.

    نگهداری

    طالبی بسیار آسیب پذیر و مستعد خراب شدن است.

    در دمای اطاق: برای رسیده شدن، از قرار گرفتن در کنار بقیه میوه ها و سبزیجات خودداری کنید.

    در یخچال: رسیده و پوشیده شده، قبل از خوردن مدت کوتاهی در دمای اطاق قرار دهید.

    در فریزر: فقط بدون پوست به صورت قطعه شده، توپی یا مکعبی در حالی که روی آن شکر یا آبلیمو پاشیده شده است. سپس آن را در محفظه که در آن هوا نفوذ نمی کند نگهداری کنید. بعد از یخ زدایی بافت طالبی نرم می شود.

    ما یک منو از غذاهای رژیمی خوشمزه، گرم و آماده خوردن داریم

    × مشاوره رایگان